West Research: Οι προβλέψεις των καταναλωτών για τις συνέπειες της πανδημίας στην αγορά

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
16 Νοεμβρίου 2020 | Λιανεμπόριο & FMCG
Η West Research πραγματοποίησε ποσοτική έρευνα (shopper research) για να προσδιορίζει πώς η κρίση του κορωνοϊού θα επηρεάσει τον τρόπο που θα ψωνίζουν οι καταναλωτές τους επόμενους μήνες. Το δείγμα αποτελείται από 748 συμμετέχοντες και εκπονήθηκε πανελλαδικά.

 

Η έρευνα διεξήχθη μεταξύ 5-15 Οκτωβρίου 2020 με την επιστημονική επιμέλεια του καθηγητή Γεωργίου Μπάλτα, διευθυντή του ερευνητικού Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η έρευνα της West Research εστιάζει στις προσδοκίες και τις εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάστασή τους, τη στάση τους έναντι των μέτρων πρόληψης και την εξέλιξη της αγοραστικής συμπεριφοράς τους.

 

Η έρευνα αυτή αφορά το άμεσο μέλλον και τις προβλέψεις των καταναλωτών για το επόμενο εξάμηνο. Διαφέρει από παλαιότερες έρευνες που αποτιμούσαν τις ήδη υφιστάμενες επιπτώσεις της επιδημίας.

Τα κύρια ευρήματα της έρευνα της West Research συνοπτικά έχουν ως εξής:

  • Το 38,71% των καταναλωτών προβλέπει μείωση του εισοδήματος του, το 57,66% σταθερότητα και το 3,63% αύξηση μέσα στο επόμενο εξάμηνο εξαιτίας του κορωνοϊού.
  • Το 46,76% των καταναλωτών προβλέπει μείωση της δαπάνης του για αγορές προϊόντων και υπηρεσιών, το 42,57% των καταναλωτών προβλέπει σταθερότητα και το 10,68% αύξηση μέσα στο επόμενο εξάμηνο εξαιτίας του κορωνοϊού.

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον έχουν οι απαντήσεις των καταναλωτών για το πώς σκοπεύουν να μεταβάλλουν την αγοραστική συμπεριφορά τους το επόμενο εξάμηνο εξαιτίας του κορωνοϊού, όπως αυτές παρουσιάζονται στο διάγραμμα. Σημειώνεται ότι ο κάθε ερωτώμενος μπορούσε να δηλώσει όποιον συνδυασμό αλλαγών προτίθεται να κάνει και συνεπώς τα ποσοστά των επιμέρους απαντήσεων δεν αθροίζουν στο 100%.

west ereuna

Οι καταναλωτές επιπλέον δήλωσαν εάν θα αλλάξουν τις αγορές τους σε 16 επιμέρους σημαντικούς κλάδους της οικονομίας.

Οι προβλέψεις για τις επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ και τις επιχειρήσεις παράδοσης έτοιμου φαγητού είναι αρκετά  θετικές. Αισιόδοξες προβλέψεις υπάρχουν για υπηρεσίες που αφορούν οικιακή ψυχαγωγία (π.χ., ψηφιακές συνδρομητικές υπηρεσίες). Αξιοσημείωτα θετική είναι η πρόβλεψη για τον κλάδο των φαρμακευτικών προϊόντων και των συμπληρωμάτων διατροφής. Αναλυτικά οι προβλέψεις των καταναλωτών παρουσιάζονται στον πίνακα.

Προβλέψεις για την αλλαγή των αγορών σε επιμέρους κλάδους της αγοράς.

 

Θα μειωθούν

Θα μείνουν ίδιες

Θα αυξηθούν

1.     Σούπερ μάρκετ

18,77

61,93

19,30

2.     Ένδυση, υπόδηση, μόδα

63,76

33,69

2,55

3.     Οικιακός εξοπλισμός, ηλεκτρικές συσκευές

52,14

42,09

5,76

4.     Ηλεκτρονικά, πληροφορική, τηλέφωνα

44,55

46,57

8,88

5.     Συνδρομητικές υπηρεσίες, οικιακή ψυχαγωγία

31,85

50,67

17,47

6.     Φάρμακα, παραφάρμακα, συμπληρώματα διατροφής

12,26

63,21

24,53

7.     Καλλυντικά, είδη προσωπικής φροντίδας

38,04

54,97

6,99

8.     Έπιπλα, είδη σπιτιού

55,78

39,52

4,70

9.     Πρατήρια καυσίμων

35,48

60,75

3,76

10.  Εστιατόρια, ταβέρνες, καφέ, κέντρα διασκέδασης

75,13

23,25

1,61

11.  Θέατρα, κινηματογράφος, συναυλίες, θεάματα

85,75

12,90

1,34

12.  Ταξίδια, εκδρομές, διακοπές

76,21

21,10

2,69

13.  Γυμναστήρια, αθλητικές δραστηριότητες

59,12

37,26

3,62

14.  Κομμωτήρια, κουρεία, κέντρα αισθητικής

42,95

54,50

2,55

15.  Παράδοση έτοιμου φαγητού κατ’ οίκον (delivery)

30,05

47,85

22,10

16.  Ιδιωτικά σχολεία, εκπαιδευτήρια, φροντιστήρια

31,71

65,05

3,24

Οι περισσότερο αρνητικές προβλέψεις για μείωση της καταναλωτικής δαπάνης εντοπίζονται στην εστίαση, στη διασκέδαση και στην ψυχαγωγία, σε γυμναστήρια και αθλητικές δραστηριότητες, σε ένδυση, υπόδυση, και μόδα, καθώς και στον κλάδο του τουρισμού και των ταξιδιών.

Το συμπέρασμα από την ανάλυση των επιμέρους κλάδων της αγοράς είναι ότι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που καταναλώνονται ή παρέχονται έξω από το σπίτι ή αφορούν εξωτερικές δραστηριότητες θα πληγούν ιδιαίτερα. Αντίθετα οι κλάδοι που υποστηρίζουν τις οικιακές δραστηριότητες και κάνουν πιο άνετη και ευχάριστη την παραμονή στο οικιακό περιβάλλον θα παρουσιάσουν αξιόλογη αντοχή, στον βαθμό ασφαλώς που δεν έχουν υψηλό κόστος για τον οικογενειακό προϋπολογισμό.

Τέλος, σε ερώτηση της έρευνας σχετικά με τις Χριστουγεννιάτικες αγορές, το 60% των ερωτηθέντων προβλέπουν ότι θα μειώσουν τις αγορές τους συγκριτικά με τα Χριστούγεννα του 2019, το 40,19% εκτιμούν ότι θα κάνουν ίδιες αγορές με πέρυσι και ένα ποσοστό κάτω του 3% αναμένει αύξηση των αγορών του για τα Χριστούγεννα του 2020 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

 

 

 

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ