H Ζωή Κούρνια, λίγο πριν διεκδικήσει τη νίκη στον παγκόσμιο διαγωνισμό του ChivasVenture, μας μιλά για την εφαρμογή που βγάζει τα τοξικά στοιχεία από την καθημερινότητά μας.

«Η μεγαλύτερη μας αγωνία είναι να ενημερώσουμε τους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο ώστε να γνωρίζουν τι περιέχουν τα προϊόντα που καταναλώνουν και να τους  ενδυναμώσουμε ώστε να είναι ασφαλείς με τα προϊόντα που φέρνουν στο σπίτι τους. Στόχος μας είναι μακροπρόθεσμα να συμβάλλουμε στην πρόληψη νοσημάτων όπως ο διαβήτης και ο καρκίνος και να συντελέσουμε στην αύξηση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων για ένα κόσμο ασφαλή χωρίς τοξικά χημικά».

Ο καταναλωτής ανησυχεί, οι κίνδυνοι ελλοχεύουν στα χημικά συστατικά των προϊόντων και η Ingredio της Ζωής Κούρνια με τους σημαντικούς στόχους που βάζει, τιμά την όρο «κοινωνική επιχειρηματικότητα». Κάθε λεπτό από το 2016 που ξεκίνησε η ιδέα μίας εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα η οποία με μία απλή φωτογραφία των συστατικών των προϊόντων ενημερώνει τον καταναλωτή για την επικινδυνότητα των χημικών συστατικών σε καλλυντικά και τρόφιμα.

«Oι οργανισμοί και οι επιχειρήσεις έχουν δημιουργηθεί για να αναπτύσσουν τις κοινωνίες που δραστηριοποιούνται, και σήμερα έχουν δυστυχώς απομακρυνθεί από αυτές. Οι κοινωνικές επιχειρήσεις λοιπόν λειτουργούν σαν συμβατικές επιχειρήσεις, με την διαφορά ότι στο κέντρο της αποστολής τους υπάρχει ο Κοινωνικός σκοπός. Ο όρος «κοινωνική επιχειρηματικότητα» είναι σχετικά άγνωστος στο ευρύ κοινό όμως σιγά σιγά ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται σε τομείς με κοινωνικό σκοπό χωρίς όμως να είναι μη κερδοσκοπικές» σημειώνει η χημικός και ερευνήτρια που είναι έτοιμη να διεκδικήσει τη νίκη και το χρηματικό έπαθλο των 550.000 δολάρια στο παγκόσμιο διαγωνισμό του ChivasVenture που θα πραγματοποιηθεί τον Μάιο στο Άμστερνταμ. (μπορείτε να στηρίξτε την προσπάθεια της φιναλίστ Ingredio ψηφίζοντας στην ιστοσελίδα στην ιστοσελίδα: https://www.chivas.com/el-gr/the-venture/finalists/ingredio).

Αποτέλεσμα εικόνας για ingredio

«Το ChivasVenture δεν είναι απλά ένας διαγωνισμός, είναι μια έκκληση για δράση να δημιουργήσουμε έναν καλύτερο κόσμο. Το Chivas Venture δίνει πάνω από 1 εκατ. δολ. σε χρηματικές χορηγίες με στόχο την ανάπτυξη των επιχειρηματιών σε τομείς που έχουν αντίκτυπο στην κοινωνία, ενώ δεν ζητάει μετοχικό κεφάλαιο από τις Startups. Ο διαγωνισμός συνάδει άμεσα με τη φιλοσοφία μας για να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο κόσμο με στόχο την πρόληψη ασθενειών μέσα από πιο σωστή διατροφή και χρηση καλλυντικών προϊόντων. Ήδη πραγματοποιήσαμε εξαιρετικές επαφές στο εντατικό workshop κοινωνικής επιχειρηματικότητας στο Λονδίνο που διοργάνωσε το Chivas Venture».

Με την συμβολή της θερμοκοιτίδας επιχειρήσεων EGG να είναι καθοριστική στην υλοποίηση της ιδέας («μας έδωσε τα εφόδια για να κάνουμε την ιδέα μας πράξη και να δημιουργήσουμε μία ολοκληρωμένη εταιρεία»), το Ingredio αγκαλιάστηκε αμέσως από τη διεθνή κοινότητα. Μέσα σε δύο χρόνια έχει 45.000 downloads από 96 χωρες χωρίς καμία προώθηση της εφαρμογής. Οι ευαισθητοποιημένοι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο αυξάνουν, πληθαίνουν και «ψάχνονται»...

Αποτέλεσμα εικόνας για chivas venture

«Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει εύκολος τρόπος να ενημερωθούμε για τον πιθανό κίνδυνο συστατικών του προϊόντος, είτε επειδή οι χημικές τους ονομασίες είναι πολύ περίπλοκες είτε επειδή κωδικοποιούνται στην ετικέτα του προϊόντος (π.χ. E302). Παρόλο που η πρόσβαση σε αυτές τις πληροφορίες είναι διαθέσιμη, η ανάκτηση της πληροφορίας αυτής είναι εξαιρετικά δύσκολη λόγω της πολυπλοκότητας των πηγών και η κατανόησή της είναι απαγορευτική λόγω των τεχνικών και εξειδικευμένων όρων που χρησιμοποιούνται».

Η εφαρμογή αναγνωρίζει συστατικά στην Αγγλική και τη Γαλλική γλώσσα ενώ βρίσκεται σε 96 χωρες παγκοσμίως. Μέσα στις προτεραιότητές της είναι να αναγνωρίζει σύντομα και συστατικά στα Ελληνικά, ενώ έχει δρομολογήσει αναβαθμίσεις και νέες υπηρεσίες, όπως δημιουργία προσωπικού προφίλ ιστορικού κατανάλωσης, περισσότερους εμπλουτισμένους  οδηγούς αποτοξίνωσης με οδηγίες για ευεξία, υγιεινή διατροφή και υγιεινούς τρόπους μαγειρέματος, αλλά και δημιουργία e-shop με διαθέσιμα προϊόντα που εμπίπτουν στη φιλοσοφία μας χωρίς χημικά συστατικά. Και φυσικά είναι μοναδική στο είδος της.

«Κάποιες λίγες υπάρχουσες εφαρμογές λειτουργούν μόνο για προϊόντα που υπάρχουν στις ΗΠΑ, Γαλλία, Γερμανία και Ελβετία. Άλλη τέτοια εφαρμογή δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή στην αγορά καθώς οι υπάρχουσες περιορίζονται στο σκανάρισμα barcodes προϊόντων, με βάση το οποίο αναζητούνται τα συστατικά και δίνονται πληροφορίες για την καταλληλότητα τους. Δυστυχώς, ο τρόπος αυτός περιορίζει τις εφαρμογές στα προϊόντα μόνο για τα προϊόντα που είναι καταχωρημένα με barcode και μόνο για τη χώρα στην οποία δραστηριοποιείται η εφαρμογή. Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Ingredio είναι ότι η εφαρμογή μπορεί να χρησιμοποιείται χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς».

Αποτέλεσμα εικόνας για ingredio

Πρώτο μέλημα της Ingredio είναι η εγκυρότητα των πληροφοριών που παρέχει και ο συνεχής εμπλουτισμός τους. Αυτές που παρέχει είναι δημόσιες και προέρχονται από τη βάση δεδομένων CosIng της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Pubchem των Εθνικων Ινστιτούτων Υγείας των ΗΠΑ, καθώς και από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Ο χρήστης μπορεί να ενημερώνεται για ένα προϊόν με διάφορα επίπεδα πληροφόρησης. Αρχικά φωτογραφίζει την ετικέτα του προϊόντος και λαμβάνει σαν πρώτη πληροφορία τη συνολική επικινδυνότητα του προϊόντος με χρωματικό κώδικα (πράσινα προϊόντα-χαμηλή επικινδυνότητα, κόκκινα-πιθανώς υψηλή επικινδυνότητα). Στη συνέχεια μπορεί να επιλέξει να διαβάσει το βαθμό επικινδυνότητας ανά συστατικό του προϊόντος με τον ίδιο χρωματικό κώδικά. Στο τρίτο επίπεδο λεπτομέρειας, για κάθε συστατικό ανοίγουν καρτέλες με τις πληροφορίες για το κάθε συστατικό και την πιθανή συσχέτισή του από την βιβλιογραφία με αλλεργίες, ερεθισμούς, τοξικότητα ή καρκίνο. Τέλος, φυσικά δίνεται στο χρήστη και η πηγή της βιβλιογραφίας για να μπορεί να ελέγξει την ορθότητα του κειμένου. Η πληροφορία αυτή παρέχεται δωρεάν στο χρήστη χωρίς τη χρήση ενοχλητικών διαφημίσεων.

Αυτή η «μανία» με την σωστή διατροφή που υπάρχει στις μέρες μας, είναι στιγμές που μοιάζειλίγο υπερβολική, υπάρχουν ωστόσο και άλλες που αναρωτιέται κανείς πως έπρεπε να είχε εμφανιστεί αρκετά χρόνια νωρίτερα. Η αλήθεια είναι κάπου στη μέση;

«Oι καταναλωτές απαιτούν σήμερα τρόφιμα που είναι γευστικά, θρεπτικά, ασφαλή, σε προσιτές τιμές και με μεγάλη διάρκεια ζωής - ως αποτέλεσμα, η τεχνολογία δημιουργίας πρόσθετων συστατικών στα τρόφιμα αναπτύσσεται ταχύτατα! Στα καλλυντικά, αντίστοιχα, τα πρόσθετα συστατικά επιτρέπουν την παραγωγή προϊόντων με επιθυμητά χαρακτηριστικά και διαφορετικές υφές, όπως κρέμες, λοσιόν, βερνίκια, στικ, σκόνες και αεροζόλ. Τα πρόσθετα χημικά συστατικά παρέχουν στα καλλυντικά μακροχρόνια φυσική σταθερότητα για μεταφορά και αποθήκευση, αναστέλλουν τη δημιουργία μυκήτων και βακτηρίων, αυξάνουν τη χημική σταθερότητα των ευαίσθητων δραστικών παραγόντων προς το ατμοσφαιρικό οξυγόνο και βελτιώνουν τη διασπορά στο δέρμα, το άρωμα και το χρώμα. Δυστυχώς, με την πάροδο του χρόνου, οι συνεχιζόμενες μελέτες για την καταλληλότητα των πρόσθετων χημικών συστατικών αλλά και τα αυξανόμενα κρούσματα καρκίνων και αλλεργιών, έδειξαν ότι πολλά πρόσθετα χημικά δεν είναι ασφαλή για την υγεία των καταναλωτών.

Όλο και περισσότεροι καταναλωτές εκφράζουν ανησυχίες σχετικά με αυτά τα πρόσθετα όμως, λόγω των μεγάλων, άγνωστων χημικών τους ονομασιών, δε μπορούν να διακρίνουν τι είναι ασφαλές, τι έχει χαρακτηριστεί ως πιθανό καρκινογόνο, τοξικό, αλλεργιογόνο και γενικά επιβλαβές για την υγεία και τι όχι. Όπως προανέφερα αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάποιος εύκολος τρόπος με τον οποίο ένας απλός καταναλωτής μπορεί να εξετάσει άμεσα τα συστατικά ενός προϊόντος και να αποφανθεί για την επικινδυνότητά τους. Υπάρχει, επομένως, ουσιαστική και επιτακτική ανάγκη για μία μεγάλη μερίδα καταναλωτών, οι οποίοι αναζητούν μεν αυτή την πληροφορία, αλλά δεν τους είναι προσβάσιμη.

Επομένως, η σωστή διατροφή χωρίς χημικά είναι κλειδί για τη μακροζωία και σε αυτό οι μεσογειακοί λαοί και ιδιαίτερα οι Έλληνες είναι πρωτοπόροι με τη μεσογειακή διατροφή. Η μεσογειακή διατροφή με φρέσκα φρούτα λαχανικά, μικρά ψάρια, όσπρια και καρπούς είναι ιδανική για την ευεξία και σήμερα παρατηρούμε μία στροφή προς αυτήν.

Η αποστολή μας είναι να ενδυναμώσουμε και να εκπαιδεύσουμε τους καταναλωτές να λαμβάνουν ενημερωμένες αποφάσεις σχετικά με τα τρόφιμα και καλλυντικά που χρησιμοποιούν. Έτσι αναπτύξαμε ένα εργαλείο που δίνει άμεση, εύκολη και γρήγορη πληροφόρηση για την επικινδυνότητα συστατικών σε καλλυντικά και τρόφιμα με βάση εμπεριστατωμένες μελέτες.

Απώτερος σκοπός μας είναι η προστασία της ανθρώπινης υγείας και του περιβάλλοντος, βελτίωση της ποιότητας ζωής, και η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών και της κοινωνίας προς έναν κόσμο απαλλαγμένο από επικίνδυνες χημικές ουσίες.

Ελπίζουμε ότι μέσω του διαγωνισμού θα προβληθεί η προσπάθειά μας και θα αποκτήσουμε πραγματικό αντίκτυπο στην αύξηση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων. Είναι η ευκαιρία μας να μοιραστούμε με τον κόσμο τον σκοπό και την αποστολή μας».

Πέτρος Αντωνάκης

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ