Στάθης Μανάκος (Φάρμα Κουκάκη): Προτεραιότητα οι εξαγωγές

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
15 Νοεμβρίου 2019 | Πρόσωπα
Με αφορμή την εντυπωσιακή πορεία της Φάρμας Κουκάκη αλλά και την πρόσφατη συμμετοχή της εταιρείας στην Anuga, o Marketing Manager της Φάρμας Κουκάκη, Στάθης Μανάκος, μας μίλησε για το επίσης πολύ καλό για την επιχείρηση 2019, τα επόμενα βήματά της αλλά και την ελληνική και τη διεθνή αγορά γαλακτοκομικών.  

 Τις υψηλότερες πωλήσεις στην ιστορία της κατέγραψε το 2018 η γαλακτοβιομηχανία Φάρμα Κουκάκη, αυξάνοντας την παρουσία της τόσο στην αγορά λευκού γάλακτος, από 4,6% σε 5,1%, όσο και στο ξινόγαλα, από 16,5% σε 19,3%

Το 2018, η γαλακτοβιομηχανία εισήλθε στην κατηγορία του λευκού κατσικίσιου γάλακτος, κατακτώντας μερίδιο 0,7%. Ανοδικά κινήθηκαν και οι εξαγωγές της, που ενισχύθηκαν κατά 56,3% και διαμορφώθηκαν στα 1,34 εκατ. ευρώ. Πιο αναλυτικά, ο τζίρος της γαλακτοβιομηχανίας για τη χρήση του 2018 διαμορφώθηκε στα 29,03 εκατ. ευρώ έναντι 25,87 εκατ. ευρώ το 2017, ενισχυμένος κατά 12,23%. Το μικτό κέρδος αυξήθηκε κατά 5,56% στα 11,17 εκατ. ευρώ έναντι 10,58 εκατ. ευρώ το 2017. 

Μετά από ένα εξαιρετικό από άποψη μεγεθών 2018, πώς «τρέχει» το 2019 για τη Φάρμα Κουκάκη; Πώς εκτιμάτε πως θα κλείσει η χρονιά; 

Κλείσαμε το 2018 με ανάπτυξη κύκλου εργασιών +12,2% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, συνεχίζοντας την πολύ ανοδική μας πορεία. Τα προηγούμενα πέντε χρόνια, η Φάρμα Κουκάκη είχε μεσοσταθμική αύξηση πωλήσεων άνω του 10%, από 18,4 εκατ. ευρώ το 2013 στα 25,9 εκατ. ευρώ το 2017. Το 2019 θα είναι επίσης μία καλή χρονιά, τόσο για την ελληνική αγορά όσο και για τις εξαγωγές. Για πρώτη φορά θα εμφανίσουμε καθαρό τζίρο άνω των 30 εκατ. ευρώ. 

KoukakisPackShot 870x530

Ποια προϊόντα και σε ποιες κατηγορίες καταγράφουν τις καλύτερες επιδόσεις;

Στη βόρεια Ελλάδα και ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη, όπου έχουμε στήσει ένα ισχυρό δίκτυο διανομής, πολλά από τα προϊόντα μας κατέχουν ηγετικά μερίδια αγοράς και υψηλή πιστότητα. Ενδεικτικά αναφέρω στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI, Ιούνιος 2019, Κανάλι: Super market, Περιοχή: Ν. Θεσσαλονίκης:
ν Κεφίρ: ηγέτης της αγοράς με μερίδιο 48%
ν Επιδόρπια (Ρυζόγαλο, Κρέμες): ηγέτης της αγοράς με μερίδιο 35%
ν Γάλα Κακάο (Chocofull & Chocolight): ηγέτης της αγοράς με μερίδιο 33%
ν Πλήρες στραγγιστό γιαούρτι: ηγέτης της αγοράς με μερίδιο 20% (ατομικές συσκευασίες) 
ν Φρέσκο γάλα αγελάδος: μερίδιο αγοράς 21%
ν Γιαούρτι αγελάδος: μερίδιο αγοράς 19%.
Τα παραπάνω είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακά, εάν σκεφτούμε πως η Φάρμα Κουκάκη παράγει και εμπορεύεται προϊόντα προστιθέμενης αξίας, σε σχέση με τις υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου. Φαίνεται ξεκάθαρα πως οι  Έλληνες καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ένα «δίκαιο» premium για να έχουν υψηλή ποιότητα στη διατροφή τους.

Στην Anuga παρουσιάσετε το νέο προϊόν, Κεφίρ με Stevia, εξωτικά φρούτα και εσπεριδοειδή. Πώς προχωρήσατε στην ανάπτυξή του και ποια είναι η υποδοχή του μέχρι στιγμής από το καταναλωτικό κοινό;

Πριν από δύο χρόνια δημιουργήσαμε το Κεφίρ με stevia και «κόκκινα» φρούτα. Το προϊόν βραβεύτηκε στον κορυφαίο διεθνή διαγωνισμό γεύσης και ποιότητας της iTQi με 3 χρυσά αστέρια (ανώτατη διάκριση) καθώς και στις μεγαλύτερες διεθνείς εκθέσεις Anuga 2017 και Sial 2018 ως ένα από τα πιο καινοτόμα λανσαρίσματα. Η μεγάλη εμπορική του επιτυχία μας οδήγησε στην περαιτέρω ανάπτυξη της γκάμας των προβιοτικών μας ροφημάτων. Το νέο μας προϊόν Κεφίρ με stevia και «εξωτικά» φρούτα δημιουργήθηκε για να δώσει μία ακόμα γευστική πρόταση, καλύπτοντας τις ανάγκες των σύγχρονων καταναλωτών για Υγεία, Ευεξία και Απόλαυση στη διατροφή τους. Αυτές οι δύο τάσεις (health & wellness - indulgence & pleasure) είναι κυρίαρχες στην παγκόσμια αγορά τροφίμων. Το νέο μας προϊόν τις συνδυάζει ιδανικά. Οι ξένοι επισκέπτες στην Anuga υποδέχθηκαν με τα πιο θετικά σχόλια το προϊόν, όσον αφορά την υπέροχη γεύση και τα σημαντικά διατροφικά claims που το συνοδεύουν (σωστή λειτουργία του πεπτικού, υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη, απουσία ζάχαρης, χαμηλά λιπαρά κ.λπ.). Πολλοί από τους υπάρχοντες συνεργάτες μας στο εξωτερικό το έχουν εντάξει στην γκάμα τους, ενώ πλήθος ξένων αγοραστών έχει δείξει έντονο ενδιαφέρον.

Πόσο σημαντικές είναι οι εξαγωγές για την εταιρεία; Σε πόσες χώρες διαθέτετε παρουσία και σε ποιες στοχεύετε να επεκταθείτε;

Οι εξαγωγές αποτελούν στρατηγική προτεραιότητα για τη Φάρμα Κουκάκη. Αυτήν τη στιγμή εξάγουμε σε 22 χώρες της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Ασίας. Οι πωλήσεις στο εξωτερικό εμφανίζουν αύξηση +70% στο 9μηνο του 2019 σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Το κύριο προϊόν εξαγωγών είναι το στραγγιστό μας γιαούρτι.  Ένα στα τρία γιαούρτια που παράγουμε πωλείται στις ξένες αγορές. Έχει δημιουργηθεί μία πλήρης, ελκυστική γκάμα εξαγώγιμων προϊόντων, σύμφωνα με τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες των πελατών μας. Η Φάρμα Κουκάκη συμμετέχει σε όλες τις μεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού, όπως Anuga στην Κολωνία, Sial στο Παρίσι, PLMA στο Άμστερνταμ, IFE στο Λονδίνο, Tutto Food στο Μιλάνο κ.λπ., με στόχο τη σύναψη νέων συνεργασιών.
 
Ποιο είναι το σχόλιό σας για την ελληνική αγορά γαλακτοκομικών και την πορεία της; Ποιες τάσεις θεωρείτε πως θα μας απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια; 

Δραστηριοποιούμαστε σε έναν κλάδο με υψηλή διείσδυση και κατά κεφαλήν κατανάλωση. Παραδοσιακά, οι  Έλληνες καταναλώνουμε σημαντικές ποσότητες γαλακτοκομικών. Το γάλα και το γιαούρτι είναι συνυφασμένα με τις καθημερινές διατροφικές μας συνήθειες. Συνεπώς, θα υπάρχει πάντα σημαντική αγορά για τις «κλασικές» κατηγορίες γαλακτοκομικών, αλλά και η προοπτική για νέα λανσαρίσματα σύμφωνα με τις ανάγκες της εποχής μας. Νέες τάσεις όπως πρόσληψη πρωτεΐνης, superfoods, αντικατάσταση ζάχαρης, προστασία του περιβάλλοντος, προϊόντα «χωρίς», προϊόντα vegan κ.λπ., μπορούν εύκολα να βρουν εφαρμογή στην κατηγορία και να μετουσιωθούν σε επιτυχημένα λανσαρίσματα. Αρκεί να δημιουργούνται με γνώμονα τον καταναλωτή, ο οποίος γίνεται ολοένα και πιο sophisticated στις επιλογές του.

Οι  Έλληνες καταναλωτές αναγνωρίζουν πλέον την έννοια της «αξίας» των προϊόντων, δηλαδή τη σχέση ποιότητας με τιμή. Είναι απαιτητικοί στη γεύση, ακόμα και σε προϊόντα λειτουργικά όπου το όφελος είναι σημαντικότερο της απόλαυσης. Αναγνωρίζουν την έννοια των brands και τα κατατάσσουν σύμφωνα με τα αντικειμενικά χαρακτηριστικά τους. Δίνουν έμφαση στην προέλευση και στην αγνότητα. Συχνά, αμφισβητούν κραταιές βιομηχανίες οι οποίες έχουν ταυτιστεί με τη βιομηχανοποίηση της κατηγορίας και η εικόνα τους συνδέεται με περασμένες εποχές, διαφορετικών συνηθειών. Με αυτό τον τρόπο δίνεται έδαφος σε μια νέα γενιά μαρκών από αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις, οι οποίες αντιπροτείνουν αγνότητα και προσεγμένη ποιότητα. Αυτές διεκδικούν το premium κομμάτι της αγοράς, είναι πιο ενεργές στην πραγματική καινοτομία και θέτουν τους όρους και τους κώδικες της κατηγορίας. 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ