Eurobank: Ενισχύθηκαν τα τουριστικά έσοδα στο 11μηνο

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
24 Ιανουαρίου 2020 | Πολιτική Οικονομία
Την πορεία των τουριστικών εσόδων στο 11μηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2019 εξετάζει η Eurobank Research στο τελευταίο δελτίο του "7 Ημέρες Οικονομία" που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα.

Όπως αναφέρει, σύμφωνα με τα στοιχεία του ισοζυγίου πληρωμών της Τραπέζης της Ελλάδος (ΤτΕ), στο 11μηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2019 οι τουριστικές εισπράξεις στην ελληνική οικονομία ενισχύθηκαν σε ετήσια βάση κατά 13,0% ή €2.049,2 εκατ., καταγράφοντας επιτάχυνση σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018.

Σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, η ποσοστιαία αύξηση των τουριστικών εσόδων προήλθε κυρίως από τη συνιστώσα της κατά κεφαλήν δαπάνης και ακολούθησε με μικρότερη συνεισφορά αυτή της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης.

Η μεν 1η ανήλθε στα €567,3 σημειώνοντας ετήσια άνοδο 8,7%, η δε 2η διαμορφώθηκε στα 30,7 εκατ. ταξιδιώτες παρουσιάζοντας ετήσια ενίσχυση 4,0%.

Σχήμα 1: Τουριστικές Εισπράξεις, Περίοδος Ιανουαρίου-Νοεμβρίου (δις € και ετήσια % μεταβολή)

 

Eurobank: Επιτάχυνση των τουριστικών εσόδων στο 11μηνο

 

Όπως παρατίθεται στο Σχήμα 1, το 2019, παρότι οι αρχικές εκτιμήσεις για την πορεία των τουριστικών εσόδων ήταν αρκετά συντηρητικές, αποδείχτηκε έτος ισχυρών επιδόσεων για την τουριστική βιομηχανία στην Ελλάδα. Τα τελευταία 9 χρόνια η τάση των τουριστικών εισπράξεων είναι εμφανώς ανοδική με αποτέλεσμα το επίπεδο τους από €9,5 δις το 2010 να ανέρχεται σήμερα στα €17,9 δις. Η συνολική αύξηση διαμορφώνεται στο 88,9% και η μέση ετήσια μεταβολή στο 7,5%. Ο εν λόγω ρυθμός μεταβολής οδηγεί σε διπλασιασμό των τουριστικών εσόδων κάθε 9,6 έτη.
 
Σχήμα 2: Συνεισφορά των Επί Μέρους Μηνών στις Συνολικές Τουριστικές Εισπράξεις, Περίοδος Ιανουαρίου-Νοεμβρίου (ποσοστά επί του συνόλου, %)

eurob2

Ως γνωστόν, τα έσοδα της τουριστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα χαρακτηρίζονται από έντονη εποχικότητα. Συγκεκριμένα, η περίοδος Ιούνιου-Σεπτεμβρίου συνεισφέρει κατά μέσο όρο (2002-2019) το 73,3% (90,2% Μαΐου-Οκτωβρίου) των τουριστικών εισπράξεων (βλέπε Σχήμα 2Α). Όπως αποκαλύπτεται στο Σχήμα 2Β, η κατανομή στους επί μέρους μήνες της ισχυρής μεγέθυνσης των τελευταίων 9 ετών παρουσιάζει μικρές διαφορές σε σύγκριση με την αντίστοιχη της περίοδο 2002-2010. Δηλαδή η άνθηση του ελληνικού τουρισμού δεν μετέβαλε σημαντικά την εποχική διάρθρωση των ταξιδιωτικών εσόδων. Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου μέσω εκμετάλλευσης συγκριτικών πλεονεκτημάτων και παροχής υπηρεσιών που δεν σχετίζονται αποκλειστικά με τους καλοκαιρινούς μήνες, δύναται να δημιουργήσει οφέλη για τη μακροχρόνια πορεία του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Το 11μηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2019 δεν αποτέλεσε εξαίρεση στον κανόνα, με την περίοδο Ιουνίου-Σεπτεμβρίου 2019 να συνεισφέρει τα €1.663,2 εκατ. ή τις 10,5 ποσοστιαίες μονάδες από τη συνολική ετήσια αύξηση των τουριστικών εσόδων κατά €2.049,2 εκατ. ή κατά 13,5 ποσοστιαίες μονάδες. Όπως παρουσιάζεται στα Σχήματα 3 Α&Β, η επιτάχυνση που σημειώθηκε σε σύγκριση με το περασμένο έτος προέρχεται κυρίως από την επίδοση του κλάδου στο διάστημα Αυγούστου-Σεπτεμβρίου 2019.

Σχήμα 3: Συνεισφορά των Επί Μέρους Μηνών στη Συνολική Μεταβολή των Τουριστικών Εισπράξεων, Περίοδος Ιανουαρίου-Νοεμβρίου (ποσοστιαίες μονάδες και εκατ. €)

eurob3

 

Εν μέσω ενός διεθνούς περιβάλλοντος με επιβραδυνόμενους ρυθμούς μεγέθυνσης για σημαντικούς εμπορικούς εταίρους της ελληνικής οικονομίας (ΕΕ-28, Ευρωζώνη) και μείωσης του ρυθμού αύξησης του διεθνούς εμπορίου, ο τουριστικός κλάδος αποτέλεσε τον βασικό μοχλό στήριξης των ελληνικών εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών. Συγκεκριμένα συγκράτησε σε έναν βαθμό την επιβράδυνση του συνόλου των εξαγωγών (6,6% από 10,8% πέρυσι, εξαιρουμένων των καυσίμων και των πλοίων, στοιχεία ισοζυγίου πληρωμών της ΤτΕ). Η τελευταία προήλθε κυρίως από τους τομείς των αγαθών – εξαιρουμένων των καυσίμων και των πλοίων – και των υπηρεσιών μεταφορών.

 

 

 

 

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ