Εικόνα Άρθρου  ΡΑΕ: Ρεύμα από το ηπειρωτικό δίκτυο σε όλα τα νησιά του Αιγαίου

ΡΑΕ: Ρεύμα από το ηπειρωτικό δίκτυο σε όλα τα νησιά του Αιγαίου

16 Αυγούστου 2019 | Πολιτική Οικονομία
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Την ένταξη και των υπόλοιπων νησιών του Αιγαίου στα προγράμματα ανάπτυξης ώστε να διασυνδεθούν ηλεκτρικά με την ηπειρωτική Ελλάδα, ζήτησε από τον ΑΔΜΗΕ και τον ΔΕΔΔΗΕ η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.


Η ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) αποφάσισε την ηλεκτρική διασύνδεση όλων των νησιών του Αιγαίου με το ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μέσω υποβρύχιων καλωδίων. Με αυτήν την ενέργεια γίνεται ένα σημαντικό βήμα για την ενεργειακή ασφάλεια των νησιών αυτών, ενώ ανοίγει ο δρόμος και για επενδύσεις της τάξης των 3 δισ. ευρώ.

Αρκετά είναι τα νησιά που ήδη παίρνουν ρεύμα από το ηπειρωτικό δίκτυο. Ωστόσο, αυτά που εξακολουθούν να λειτουργούν αυτόνομα με ντιζελοκίνητες μονάδες παραγωγής ρεύματος είναι τα Δωδεκάνησα, οι δυτικές Κυκλάδες και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου.

Η ΡΑΕ αποφάσισε επίσης να αναπτυχθούν συστήματα ηλεκτροδότησης με ΑΠΕ και έργα αποθήκευσης ενέργειας στα νησιά της Μεγίστης (Καστελόριζο) και του Άι Στράτη. Έτσι, τα μακρινά αυτά νησιά θα γίνουν «πράσινα», καθώς θα έχουν την αυτονομία τους μέσω καθαρής ενέργειας.

Σε ό,τι αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα, η απόφαση της Αρχής δρομολογεί και την εξάλειψη του τεράστιου κόστους που επωμίζονται όλοι οι καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας για την παροχή ρεύματος με τις ακριβές και ρυπογόνες μονάδες της ΔΕΗΔΕΗ -2,78%. Το ετήσιο ποσό που πληρώνουν οι πολίτες μέσω της χρέωσης ΥΚΩ ανέρχεται στα περίπου 800 εκ. ευρώ, ενώ σημειωτέον πως μόνο η Κρήτη κοστίζει περί τα 300 εκατ. ευρώ.

Η ΡΑΕ, σύμφωνα με πηγές του Euro2day.gr, ζήτησε ήδη από τους δύο Διαχειριστές, τον ΑΔΜΗΕ και τον ΔΕΔΔΗΕ, να συμπεριλάβουν στα δεκαετή προγράμματα ανάπτυξης των δικτύων τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών.

Ο ΑΔΜΗΕ είναι αρμόδιος για τις μεγάλες διασυνδέσεις υψηλής τάσης και ο ΔΕΔΔΗΕ θα επιληφθεί των διασυνδέσεων μέσης τάσης μεταξύ νησιών, τα οποία είναι δύσκολο να πάρουν ρεύμα απευθείας από τις γραμμές μεταφοράς.

Τα έργα εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν μέχρι το 2030, αίροντας με αυτές τις επενδύσεις την ενεργειακή απομόνωση των νησιών αλλά και ανοίγοντας επιπλέον και το δρόμο για επενδύσεις ΑΠΕ.

Πρώτη η Κως από τα Δωδεκάνησα

Ήδη ο ΑΔΜΗΕ στο προκαταρκτικό δεκαετές σχέδιο ανάπτυξης του εθνικού συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας 2020-2029 έχει εντάξει την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκάνησων με το ηπειρωτικό σύστημα.

Πρόκειται για ένα project προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027. Προβλέπει τη διασύνδεση της Κω με το Ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς και για την ακρίβεια με το σχεδιαζόμενο νέο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης στην Κόρινθο. Θα ποντιστεί υποθαλάσσιο καλώδιο συνεχούς ρεύματος μήκους 380 χλμ. και μεταφορικής ικανότητας 900 MW. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η διασύνδεση της Κω με την Ρόδο και της Ρόδου με την Κάρπαθο.

Πιο συγκεκριμένα το έργο της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων αφορά τη διασύνδεση με το ΕΣΜΗΕ της ομάδας των νησιών του Νοτιοανατολικού Αιγαίου η οποία περιλαμβάνει τα εξής έξι αυτόνομα Ηλεκτρικά Συστήματα (ΗΣ): Κάρπαθος (Κάσος διασύνδεση υπό Μέση Τάση), Ρόδος (Χάλκη διασύνδεση υπό ΜΤ), Σύμη, Κως – Κάλυμνος (Ψέριμος, Τέλενδος, Νίσυρος, Τήλος, Λέρος, Λειψοί, Γυαλί διασύνδεση υπό ΜΤ), Πάτμος και Αρκιοί (Μαράθι διασύνδεση υπό ΜΤ).

Μέχρι το 2023 η διασύνδεση των δυτικών Κυκλάδων

Μετά τις δρομολογούμενες τρεις φάσεις της διασύνδεσης των Κυκλάδων, η τέταρτη φάση του έργου αυτού αφορά στα δυτικά νησιά του συμπλέγματος.

Ο ΑΔΜΗΕ έχει αναγγείλει μάλιστα την επίσπευση των έργων. Πρόκειται για τη διασύνδεση των νησιών Θήρα (Σαντορίνη) – Μήλος – Φολέγανδρος – Σέριφος – Σίφνος – Κύθνος. Το έργο ήταν αρχικώς προγραμματισμένο να προκηρυχθεί το 2021 και να ολοκληρωθεί με την ηλέκτριση του καλωδίου σταδιακά από το 2023 έως το 2024. Σύμφωνα με την αναγγελία του ΑΔΜΗΕ τα νησιά αυτά θα διασυνδεθούν ηλεκτρικά με το ηπειρωτικό σύστημα (Λαύριο) το 2023. Το έργο αυτό έχει προϋπολογισμό 386 εκατ. ευρώ

Πιο συγκεκριμένα προβλέπονται οι διασυνδέσεις:

1. Νάξος – Θήρα: διασύνδεση με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. XLPE 150 kV, ονομαστικής ικανότητας 200 MVA, μήκους 100 km.

2. Θήρα – Φολέγανδρος: διασύνδεση με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. XLPE 150 kV, ονομαστικής ικανότητας 200 MVA, μήκους 50 km.

3. Φολέγανδρος – Μήλος: διασύνδεση με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. XLPE 150 kV, ονομαστικής ικανότητας 200 MVA, μήκους 40 km.

4. Μήλος – Σέριφος: διασύνδεση με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. XLPE 150 kV, ονομαστικής ικανότητας 200 MVA, μήκους 50 km.

5. Σέριφος – Λαύριο: διασύνδεση με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. XLPE 150 kV, ονομαστικής ικανότητας 200 MVA, μήκους 100 km.

6. Κατασκευή τεσσάρων νέων υποσταθμών (Υ/Σ) 150/20 kV κλειστού τύπου GIS στα νησιά Θήρα, Φολέγανδρο, Μήλο, Σέριφο.

Τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου

Η απόφαση της ΡΑΕ αφορά και στα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Το επενδυτικό σχέδιο εκτιμάται, ανεπισήμως σε περίπου 500 εκατ. ευρώ, και αφορά στα νησιά της Λέσβου, Χίου, Λήμνου και Σάμου. Αυτά θα διασυνδεθούν είτε με τη Θράκη, είτε με τη Στερεά Ελλάδα (Αλιβέρι ή Λάρυμνα).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ