Η πανδημία έκανε τις αγορές παντοπωλείου στην Ελλάδα, ψηφιακή υπόθεση

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
10 Ιουλίου 2020 | Λιανεμπόριο & FMCG
Το 22% των Ελλήνων αγοραστών την περίοδο του lockdown ήταν νεοεισερχόμενοι στο online ecosystem των ειδών παντοπωλείου

Ψηφιακά άλματα έκανε ο Έλληνας καταναλωτής την περίοδο της πανδημίας και επιβολής των μέτρων περιορισμού των μετακινήσεων. Από τις αγορές μέχρι την εργασία και από την ψυχαγωγία μέχρι την εκπαίδευση, το ψηφιακό κανάλι αναδείχθηκε σε πρωταγωνιστή της οικονομικής και κοινωνικής πραγματικότητας.

Για παράδειγμα, στη χώρα μας, το lockdown επιτάχυνε την είσοδο του Έλληνα αγοραστή στο διαδικτυακό κανάλι για αγορές ειδών παντοπωλείου. Η έρευνα της Nielsen δείχνει, για παράδειγμα, ότι το 22% των Ελλήνων αγοραστών την περίοδο της καραντίνας ήταν νεοεισερχόμενοι στο online ecosystem, που σχετίζεται με αγορές των τεσσάρων βασικών κατηγοριών παντοπωλείου.

Βέβαια, η πρώτη αυτή εμπειρία με διαδικτυακό κατάστημα σουπερμάρκετ την περίοδο του lockdown, ήταν αρνητικά επιβαρυμένη, λόγω των μεγάλων διαστημάτων παραδόσεων.  Ωστόσο, όπως διαπιστώνει η έρευνα, επιλέγοντας αρκετοί από τους νεοεισερχόμενους στο κανάλι να συνεχίσουν να αγοράζουν online, είχαν βελτιωμένη εμπειρία στην υπηρεσία παράδοσης, αναβαθμίζοντας σταδιακά και την συνολική αγοραστική εμπειρία. 

Σήμερα, η αγοραστική εμπειρία από τα e-shops του οργανωμένου λιανεμπορίου έχει φτάσει σε ικανοποιητικά επίπεδα και μάλιστα, αξιολογείται ελαφρώς υψηλότερα από αυτή στα φυσικά καταστήματα, με μέσο χρόνο παράδοσης τις δύο ημέρες.

Συνολικά, οι διαδικτυακές αγορές τροφίμων, προϊόντων καθαρισμού και ειδών προσωπικής περιποίησης διατήρησαν τη δυναμική τους και μετά το lockdown. Κερδίζοντας έδαφος ως το πιο συχνό κανάλι αγοράς, αντιπροσωπεύουν πλέον ποσοστό 7%, του συνόλου, με τη διείσδυση να έχει αυξηθεί κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες. 


Η μετά-Covid εποχή
Έρευνα της Nielsen επιχειρεί να αποτυπώσει την αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών στη μετά-Covid εποχή. “Έχοντας επιστρέψει σε μια νέα κανονικότητα, γεννιούνται βασικά ερωτήματα που απασχολούν τη βιομηχανία και το λιανεμπόριο, αναφορικά με το ποιες από τις αναδυόμενες αγοραστικές και καταναλωτικές συμπεριφορές ήρθαν για να μείνουν και ποιοι είναι οι αγοραστές εκείνοι, που υιοθέτησαν τις νέες συμπεριφορές”, αναφέρει η έρευνα “Shopper Shifts to a New Normal”.

Σύμφωνα με τα ευρήματά της, η νέα κανονικότητα αύξησε την κινητικότητα στο περιβάλλον του λιανεμπορίου, με έναν στους τέσσερις αγοραστές (26%) να κάνει τις αγορές του σε νέο κατάστημα την τελευταία εβδομάδα. Ποσοστό σημαντικά μεγαλύτερο, ακόμα και από περιόδους, όπου στο οργανωμένο λιανεμπόριο σημειώνονταν εξαγορές αλυσίδων.

Στο μεταξύ, ένα σημαντικό ποσοστό των αγοραστών, το 38%, αναζητά πιο ενεργά προσφορές, γεγονός που υποδηλώνει μια αυξανόμενη ανησυχία για τις τιμές. Αυτή η ανησυχία υπογραμμίζει τη ζωτικής σημασίας αναθεώρηση στρατηγικών προώθησης εκ μέρους των εταιρειών.

Επιπλέον, σημαντικός είναι και ο αντίκτυπος της εμφάνισης της πανδημίας στο αγοραστικό “ταξίδι”. Μεγάλη αύξηση των “ταξιδιών” για τακτικές αγορές (εβδομαδιαίες  ή μηνιαίες)  (+153%). Μάλιστα, τα μισά (54%) από τα αγοραστικά “ταξίδια” σχετίζονται με μαζικές αγορές, σε βάρος των καθημερινών και έκτακτων αγορών. 

Έλλειψη αποθεμάτων
Στο μεταξύ, σύμφωνα με την έρευνα, περισσότεροι από τους μισούς αγοραστές (56%) αντιμετώπισαν έλλειψη αποθεμάτων, το οποίο οδήγησε σε χαμένες ευκαιρίες τόσο για τους λιανοπωλητές, όσο και για τους κατασκευαστές. Οι κατηγορίες σε έλλειψη ήταν, κυρίως, αυτές που σχετίζονται με την προστασία από τον Covid:  Απολυμαντικό χεριών και αντιβακτηριδιακά οικιακά καθαριστικά  και αντιβακτηριδιακά απορρυπαντικά ρούχων.

Το ποσοστό στην Ελλάδα είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη, όπου ο μέσος όρος Out-of-Stock εκτινάχθηκε στο 63%, με το Ηνωμένο Βασίλειο (78%) και τη Γαλλία (71%) να έχουν τις πρώτες θέσεις. 

Delivery
Η εμφάνιση του κορωνοϊού έφερε αλλαγές και στον τρόπο ζωής. Για παράδειγμα, σημαντικό μέρος των αγοραστών, το 25%, ξεκίνησε το μαγείρεμα στο σπίτι. Παρά την τάση αυτή, το Delivery φαγητού παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα με το 44% να προβαίνει σε παραγγελίες έτοιμου φαγητού, πολύ υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (28%). 

Η έρευνα
Η έρευνα της Nielsen διεξήχθη συνολικά σε 32 αγορές, εκ των οποίων  13 ευρωπαϊκές. Στην Ελλάδα, πραγματοποιήθηκε την περίοδο 26 έως 31 Μαΐου, 20 μέρες μετά από τη σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων διαβίωσης.

Πηγή: sepe.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ