Ηλεκτρικά-Ηλεκτρονικά: Οριακή κάμψη -0,4% στο πρώτο τρίμηνο

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
21 Μαΐου 2020 | Λιανεμπόριο & FMCG
Ποιες κατηγορίες επηρεάστηκαν αρνητικά και ποιες θετικά από το lockdown

Tου Δημήτρη Τσουκαλά

Οριακή κάμψη (-0,4%) σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο κατέγραψε το πρώτο τρίμηνο του 2020 η εγχώρια αγορά ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών, επηρεασμένη όπως φαίνεται από το lockdown των φυσικών καταστημάτων τον Μάρτιο.  Σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK ΤΕΜΑΧ ο τζίρος τους πρώτους τρείς μήνες της τρέχουσας χρονιάς ανήλθε σε 500 εκατ. ευρώ με τα προιόντα πληροφορικής (ΙΤ) να ξεχωρίζουν σαν κατηγορία καταγράφοντας άνοδο 15,3% και πωλήσεις αξίας 130 εκατ. ευρώ. Πρόκειται, μάλιστα, για την μοναδική κατηγορία που καταγράφει άνοδο  μαζί με τα Είδη Εξοπλισμου Γραφείων & Αναλώσιμων (ΟΕ), που αυξήσαν τις πωλήσεις του κατά 4,9% στα 8 εκατ. ευρώ. Όλες οι υπόλοιπες κατηγορίες γνωρίζουν κάμψη με την σημαντικότερη υποχώρηση να παρατηρείται στα Φωτογραφικά Είδη (PH) και να είναι της τάξης του -33,9%.  Πτώση -4,7% καταγράφεται και στις Τηλεπικοινωνίες (TC), που αποτελούν την κατηγορία με τον μεγαλύτερο τζίρο (140 εκατ. ευρώ)

 

GFK TEMAX GR Q1 2020 tablesummary 002

Που καταγράφηκε άνοδος

Εξετάζοντας πιο αναλυτικά τις κατηγορίες που σημειώνουν αύξηση πωλήσεων παρατηρούμε πως όσον αφορά  τα ηλεκτρονικά Καταναλωτικά Αγαθά (CE), οι κονσόλες παιχνιδιών σημείωσαν μεγάλη αύξηση λόγω της απαγόρευσης μετακινήσεων ενώ και η κατηγορία των Loudspeakers έχει καταγράψει μικρή αύξηση καθώς οι καταναλωτές περνούσαν το χρόνο τους στο σπίτι

Στις Μεγάλες Οικιακές Συσκευές (MDA), θετική εικόνα παρουσιάζουν τα Στεγνωτήρια στην Ελληνική αγορά, λόγω της χαμηλής διείσδυσης της κατηγορίας στα νοικοκυριά αλλά και λόγω του τέλους της περιόδους της εποχικότητας. Παράλληλα καταγράφεται διατήρηση της θετικής πορείας για τους Καταψύκτες σε όλη την διάρκεια του 1ου τριμήνου της χρονιάς, γεγονός που έγινε περισσότερο έντονο κατά την περίοδο του γενικού lockdown των καταστημάτων και των προσφορών στο λιανεμπόριο

Στις Μικρές Οικιακές Συσκευές (SDA) η κατηγορία της ηλεκτρικής σκούπας παρουσιάζει θετικό ρυθμό ανάπτυξης που προέρχεται από τα την συνεχόμενη αύξηση της τάσης στα ρομποτάκια, τα οποία αποτελούν προϊόντα με υψηλή μέση τιμή.  Επίσης και οι αρτοπαρασκευαστές παρουσίασαν θετική ανάπτυξη το πρώτο τρίμηνο, λόγω περιοδικότητας και υψηλής συμμετοχής της κατηγορίας την συγκεκριμένη περίοδο σε προσφορές. Ειδικής αναφοράς όμως χρήζουν οι κατηγορίες της προσωπικής περιποίησης που έχουν καταγράψει σημαντική αύξηση πωλήσεων κυρίως όμωςαπό τις κουρευτικές μηχανές λόγω τον ειδικών συνθηκών που διαμορφώθηκαν με το κλείσιμο της αγοράς.

Στα Προϊόντα Πληροφορικής (IT) οι κατηγορίες των Visual Cameras και των φορητών υπολογιστών σημείωσαν μεγάλη άνοδο λόγω της μεταβολής προς την εργασία και εκπαίδευση από το σπίτι. Οι οθόνες υπολογιστή και τα ποντίκια επίσης ευνοήθηκαν από την κατάσταση λόγω COVID-19. Στο ίδιο πλαίσιο και στις -πτωτικές- Τηλεπικοινωνίες τα Core Wearables σημείωσαν μεγάλη άνοδο, λόγω των αλλαγών στην σωματική άσκηση ενώ και τα ακουστικά επίσης ενισχύθηκαν. Τέλος α πολυμηχανήματα παρουσίασαν και αυτά ανοδική πορεία επωφελούμενα από την απομακρυσμένη εργασία.

Η εικόνα στις πτωτικές κατηγορίες

Στα Ηλεκτρονικά Καταναλωτικά Αγαθά (CE) μεγάλη πτώση παρατηρήθηκε σε PMP, συσκευές πλοήγησης, κάρτες μνήμης, ακουστικά, USB και Camcorders λόγω του περιορισμού των μετακινήσεων. H τηλεόραση γύρισε σε μονοψήφιο αρνητικό πρόσημο λόγω της κατάστασης του COVID-19 ενώ ο κλάδος των φωτογραφικών προϊόντων γνώρισε τις μεγαλύτερες απώλειες σημειώνοντας  αρνητικό πρόσημο, για τέταρτο συνεχόμενο τρίμηνο.

Στις Μεγάλες Οικιακές Συσκευές, η θετική πορεία για τους πρώτους μήνες της χρονιάς διακόπηκε λόγω της πανδημίας του Κωροναϊού, επηρεάζοντας σε μεγάλο βαθμό την απόδοση τόσο των Ελεύθερων όσο και τον Εντοιχιζόμενων Κουζινών.

Σημαντικές απώλειες εμφανίζει η κατηγορία των Ψυγείων, λόγω αφενός της πανδημίας και αφετέρου την μη εποχικότητα της κατηγορίας. Παράλληλα οι αναμενόμενες χαμηλές αφίξεις τουριστών για το καλοκαίρι, λόγω της πανδημίας, είχαν σαν αποτέλεσμα την μετάθεση ή την αναβολή των αγορών των ιδιοκτητών Air BnB οικημάτων σχετικά με τις κατηγορίες που αποτελούν την αγορά των εντοιχιζόμενων συσκευών. Σημαντικό ρόλο σε αυτό έπαιξε τόσο το κλείσιμο των καταστημάτων λιανεμπορίου όσο και των εξειδικευμένων καταστημάτων εντοιχιζόμενων συσκευών.

Το κλείσιμο των καταστημάτων σταμάτησε την θετική πορεία και των Πλυντηρίων Ρούχων για το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς. Επίσης το τέλος της εποχικότητας για τα Πλυντήρια –Στεγνωτήρια αποτέλεσε σημαντικό παράγοντα για την αρνητική πορεία της κατηγορίας.

Στις Μικρές Οικιακές Συσκευές (SDA)η  κατηγορία του ηλεκτρικού σίδερου εμφανίζει πτωτική πορεία η οποία οφείλεται κατά και στις δύο βασικές υποκατηγορίες, ατμοσίδερα και γεννήτριες τόσο σε κομμάτια όσο και σε αξία. Αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης παρουσίασαν και οι κατηγορίες προετοιμασίας φαγητού το πρώτο τρίμηνο σε όλες

Στα Προϊόντα Πληροφορικής (IT), που όπως σημειώθηκε συνολικά κατέγραψαν άνοδο σαν κατηγορία, παρατηρείται σημαντική πτώση για τις κατηγορίες Gaming & Leisure, media tablets και σταθερούς υπολογιστές.

Επίσης, τα πληκτρολόγια αποτελούν την μόνη κατηγορία περιφερειακών συσκευών για υπολογιστές που καταγράφουν πτωτική πορεία ενώ ανάλογη είναι η εικόνα και για τους  εκτυπωτές συνέχισαν με πτωτική πορεία

Τέλος, η κινητή τηλεφωνία υπέστη σημαντικό πλήγμα λόγω και του κλεισίματος των φυσικών καταστημάτων ενώ η σταθερή τηλεφωνία συνέχισε την πτωτική της πορεία

Υπενθυμίζεται πως το 2019 έκλεισε με άνοδο 2% για την εγχώρια αγορά ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών, η οποία συνεχίζει την ανοδική της πορεία.  Σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK, το 2019 υπήρξε η 5η χρονιά τα τελευταία 6 χρόνια που η αγορά των ηλεκτρικών ειδών στην Ελλάδα κατέγραψε θετικό πρόσημο σε αξίες.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του GfK TEMAX για την Ελλάδα, το 2019 ο συνολικός τζίρος της αγοράς άγγιξε τα 2,236 δις ευρώ ενισχυμένος κατά 2% σε σχέση με το 2018. To τέταρτο τρίμηνο της χρονιάς ήταν και το καλύτερο από άποψη πωλήσεων καθώς καταγράφηκε τζίρος 703 εκατομμυρίων ευρώ, αυξημένος κατά 2,2% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2018.  Επίδοσης άκρως λογική  αν αναλογιστεί κανείς πως  το τέταρτο και τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς είναι παραδοσιακά και το πιο δυνατό  για την αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών καθώς περιλαμβάνει τόσο τις Black Friday και Cyber Monday όσο και φυσικά τις μέρες των Χριστουγέννων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ