Μαρίνα Χατζοπούλου: Η επένδυση σε Startup δεν είναι εύκολη υπόθεση - Κεντρική Εικόνα

Μαρίνα Χατζοπούλου: Η επένδυση σε Startup δεν είναι εύκολη υπόθεση

14 Οκτώβριος 2014StartUps & Hγεσία

Η Μαρίνα Χατζοπούλου, μια πολυσχιδής προσωπικότητα και μια εξαίρετη μέντορας, οι αρετές της οποίας εκφράζουν το περιεχόμενο, την ουσία και τη φιλοσοφία της επιτυχημένης επιχειρηματικότητας και των δυναμικών επενδύσεων, θα βρεθεί στην Αθήνα ως κεντρική ομιλήτρια στο συνέδριο StartSmart Greece, που διοργανώνει το MIT Enterprise Forum Greece στις 21 Οκτωβρίου 2014, στο  Ίδρυμα Ευγενίδου.
 
Η Μαρίνα Χατζοπούλου, συνεχίζοντας την παράδοση μιας επιχειρηματικής οικογένειας, ξεκίνησε να εντοπίζει καινοτόμους τεχνολογίες και να χρηματοδοτεί την είσοδό τους στις διεθνείς αγορές, όπως για παράδειγμα η Ζ Corporation, που ανέπτυξε την πρωτοποριακή εφαρμογή της τρισδιάστατης εκτύπωσης (3D printing). Σήμερα αποτελεί σημαντική κινητήριο δύναμη της καινοτομίας, της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης, καθώς έχει ιδρύσει, διευθύνει και επενδύσει σε περισσότερες από 12 εταιρείες, ενώ υποστηρίζει συμβουλευτικά φοιτητές και αποφοίτους ως μια εκ των ιδρυτικών μελών του Deshpande Center for Technological Innovation του ΜΙΤ.

Εν αναμονή λοιπόν του συνεδρίου, το businessnews.gr μίλησε μαζί της. Διαβάστε αναλυτικά τη συνέντευξή της:

Συνέντευξη στον Γιάννη Χαραμίδη

Ως Angel Investor έχετε την ευκαιρία να συναντάτε συχνά εκπροσώπους startup. Ποια είναι κατά την άποψή σας τα συνηθέστερα σφάλματα στα οποία υποπίπτουν οι νέοι επιχειρηματίες;

Θα έλεγα πως οι νέοι επιχειρηματίες αρκετά συχνά υποτιμούν το χρόνο και τα χρήματα που απαιτούνται για να αναπτυχθεί και να προωθηθεί στην αγορά ένα προϊόν. Για την ακρίβεια, πιστεύουν πως ο κόσμος ολόκληρος θα σπεύσει να αγοράσει άμεσα το δικό τους προϊόν αμέσως μόλις βγει στην κυκλοφορία. Επίσης, τους παίρνει υπερβολικά μεγάλο διάστημα μέχρι να ξεκινήσουν να λαμβάνουν feed back από τους καταναλωτές των προϊόντων και μοιραία με τον τρόπο αυτό καθυστερεί σημαντικά και η βελτίωση του αρχικού προϊόντος. Συχνά, επίσης, οι ερευνητές πιστεύουν ότι μια νέα επιστημονική προσέγγιση έχει αξία μόνο και μόνο λόγω τεχνικής ή κάποιας καινοτομίας, ανεξάρτητα από την προθυμία των πελατών να πληρώσουν για την καινοτομία αυτή.

Κατά τη διαδικασία επίσης του pitching, οι νέοι επιχειρηματίες αναλώνονται στο να παρουσιάσουν με έναν επιτηδευμένο, επιστημονικό τρόπο το προϊόν τους, αντί να προχωρήσουν σε μια απλή και κατανοητή περιγραφή του με μια παρουσίαση screenshots ή φωτογραφιών. Καταλήγοντας θα έλεγα πάντως πως το πιο «κοστοβόρο» σφάλμα που κάνουν οι νέοι επιχειρηματίες είναι ότι με την ίδρυση της εταιρείας προσλαμβάνουν προσωπικό που δεν είναι κατάλληλο για τη θέση (συνήθως φίλους και συγγενείς) και έχουν μια δυσχέρεια στο να διώχνουν από την εταιρεία αμέσως τα μη αποδοτικά στοιχεία.

Με βάση την εμπειρία σας ποια είναι τα στοιχεία που «οφείλει» μια startup να κάνει σωστά από την αρχή;

Μια startup πρέπει να δημιουργήσει μια λύση σε μια ανθρώπινη ανάγκη, ένα πρόβλημα, λύση για την οποία οι άνθρωποι θα είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν. Το στοιχείο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, καθώς είναι πολύ διαφορετικό να έχει κάποιος μια εξαιρετική ιδέα από το να είσαι έτοιμος άμεσα να πληρώσεις για την ιδέα αυτή. Ιδανικά μια startup μπορεί να προχωρήσει στην προπώληση του προϊόντος της λαμβάνοντας αντίστοιχες καταβολές χρημάτων, οι οποίες ενισχύουν άμεσα τη ρευστότητα της επιχείρησης και μοιραία και την ανάπτυξή της, και αυτό, όπως γίνεται εύκολα κατανοητό, αποτελεί εξαιρετικά σημαντικό παράγοντα. Τέλος, οι startups σήμερα θα πρέπει να ερευνήσουν προσεκτικά το μέγεθος της αγοράς στην οποία σκοπεύουν να απευθυνθούν, καθώς αυτή θα πρέπει να έχει και το ανάλογο εύρος ώστε να στηρίξει την επιχείρηση, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.

Ποιοι είναι οι παράγοντες που διαφοροποιούν μια «καλή» από μια «κακή» startup σε επίπεδο επένδυσης;

Το πρώτο και βασικότερο στοιχείο έχει να κάνει με την ίδια την ομάδα. Οι έξυπνοι και δραστήριοι επενδυτές και επιχειρηματίες, με πάθος και συναίσθηση του επείγοντος, είναι δεδομένο πως θα επιλέξουν τον ιδανικότερο τρόπο για να εισέλθουν αλλά και για να εξελιχθούν μέσα σε μια αγορά. Προσωπικά, μου αρέσει να επενδύω σε stratups που διαθέτουν ισχυρή διαφοροποίηση, βασισμένη στην πνευματική ιδιοκτησία, την καινοτομία και τη γνώση, έτσι ώστε να μπορούν να ανταγωνιστούν σε αξία και όχι σε τιμή.  Μου αρέσουν, επίσης, οι startups οι οποίες τοποθετούνται προϊοντικά σε μια αγορά η οποία θεωρείται «υψηλού κινδύνου» για μια μεγάλη εταιρεία. Αυτές οι επιχειρήσεις έχουν μέλλον και αυτό αποδεικνύεται άμεσα.