Robert Dilts: Υπάρχουν Έλληνες game changers - Κεντρική Εικόνα

Robert Dilts: Υπάρχουν Έλληνες game changers

15 Φεβρουάριος 2019Πρόσωπα & Απόψεις

Γράφει ο Δημήτρης Τσουκαλάς

 

 

 

 

Ο Robert Dilts είναι κορυφαίος σύμβουλος μεγάλων επιχειρήσεων, ειδήμων στη μελέτη του Genius Thinking και δημιουργός του παγκόσμια αναγνωρισμένου Success Factor Modelling SFM™. Στις 7 και 8 Φεβρουαρίου βρέθηκε στην Ελλάδα, για να παρουσιάσει για πρώτη φορά την καινοτόμο προσέγγισή του στη χώρα μας, σε ένα ειδικό διήμερο διαδραστικό Signature Class, με τίτλο «Next Generation Entrepreneurs -The Difference that makes the Difference». Έχοντας μελετήσει επί χρόνια τη δομή της σκέψης σημαντικών προσωπικοτήτων της ιστορίας και κορυφαίων επιχειρηματιών νέας γενιάς (St. Jobs, E. Musk, J. Bezos, R. Branson), παρουσίασε τα στοιχεία του διακριτού τρόπου σκέψης των Game Changers που έχει εντοπίσει, δηλαδή «τη λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά» και έχει καθοδηγήσει τους ενδιαφερομένους βήμα προς βήμα, ώστε να ανακαλύψουν τα δικά τους κρίσιμα, καθοριστικά χαρακτηριστικά και ταλέντα. Στη συνέντευξή του στο Business News Μagazine, μας μιλάει για τη μεθοδολογία του, τα στοιχεία που κάνουν τους enterpreneurs να ξεχωρίζουν αλλά και τον τρόπο που μπορεί να εκπαιδευθεί κανείς ώστε να κατορθώσει να αναδειχθεί σε game changer ακόμη και στη σημερινή -γεμάτη προκλήσεις και δυσκολίες- Ελλάδα.

 

Τι είναι το Success Factor modeling και ποια τα βασικά στοιχεία του;

 

Εδώ και πολλά χρόνια, ειδικοί από διάφορους κλάδους ασχολούνται με το ερώτημα, πώς κάποιοι καταφέρνουν να αντεπεξέρχονται σε αντιξοότητες, να δημιουργούν από το τίποτα ή να κάνουν κάτι ασυνήθιστα αξιοσημείωτο. Αυτή η ερώτηση αφορά αναγνωρισμένες προσωπικότητες αλλά και ανθρώπους δίπλα μας. Κι ενώ κάποιοι μιλούν για έμφυτα ταλέντα, τύχη, timing, ένα σημαντικό στοιχείο που πυροδότησε τη δημιουργία του SFM™ ήταν η περιέργειά μου να ψάξω βαθύτερα και να εντοπίσω αν υπήρχε κάτι πέρα από το προφανές.

Οι σπουδές μου και τα πρώτα επαγγελματικά μου βήματα στην καρδιά της καινοτομίας και τεχνολογίας, το Silicon Valley, μου έδωσαν το ερέθισμα να επικεντρωθώ σε business και social entrepreneurs. Ξεκίνησα να μελετώ ασυνήθιστα επιτυχημένους επιχειρηματίες, οι οποίοι έγιναν παγκόσμια γνωστοί λόγω των επιτευγμάτων και της επίδρασής τους στον τρόπο που ζούμε και κινούμαστε. 

Έζησα τον αινιγματικό Steve Jobs από κοντά, σε όλες τις φάσεις της δράσης του, θαυμάζω και εξακολουθώ να μελετώ τον νομπελίστα Muhammed Yunus, τον Jeff Bezos, τον Elon Μusk και πολλούς άλλους, οι οποίοι μας εκπλήσσουν με τα προσωπικά ρίσκα τους και τις ανατροπές. Στόχος μου ήταν να κατανοήσω αν υπάρχουν διαφοροποιοί λεπτομέρειες στον τρόπο που στήνεται το σκεπτικό τους, πώς συλλαμβάνουν ιδέες, πώς επεξεργάζονται και αξιοποιούν τη νοημοσύνη του πεδίου (field intelligence) και καταγράφουν αξιοσημείωτα αποτελέσματα.

Απώτερος σκοπός μου ήταν να εντοπίσω σημεία-κλειδιά, που θα έδιναν τη δυνατότητα να συνθέσω ένα μοντέλο που θα μετέφερε αυτήν τη γνώση σε άλλους, ώστε να μπορέσουν να το αξιοποιήσουν και να διαμορφώσουν τις προϋποθέσεις, για να επηρεάσουν τη δημιουργία και την εξέλιξη δικών τους εγχειρημάτων.

 

 

Τι καταδεικνύει ο τρόπος σκέψης αυτών των ευφυών και δημιουργικών προσωπικοτήτων; Ποια είναι η λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά;

 

Το καινοτόμο στοιχείο που προέκυψε από τη μελέτη αυτών των ανθρώπων εδράζεται σε διαφορές στην αρχιτεκτονική της σκέψης τους (mindset), οι οποίες προδιαγράφουν τη στάση και τη ματιά τους απέναντι σε καταστάσεις. To Success Factor Modeling™ εντόπισε συγκεκριμένα κοινά χαρακτηριστικά στον τρόπο σκέψης αυτών των ανθρώπων, που αποτελούν «τη λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά» σε σχέση με άλλους.

Αυτά επικεντρώνονται σε πέντε βασικές περιοχές και έχουν σχέση με τη διαφορά στον τρόπο που:

- εκφράζουν το πάθος τους

- διατυπώνουν το όραμά τους

 - επεξεργάζονται την αποστολή τους

- διευρύνουν τις προσωπικές φιλοδοξίες και τους ρόλους τους, αντίστοιχα, στο πλαίσιο των εγχειρημάτων τους, καθώς επίσης και στο σύστημα πεποιθήσεων και αξιών τους.

Ας πάρουμε ένα παράδειγμα. Θα συμφωνήσουμε ότι αλλιώς είναι όταν κάνεις κάτι επειδή πρέπει και αλλιώς επειδή σε γεμίζει. Η διαφορά με αυτούς τους ανθρώπους θα μπορούσε να συμπτυχθεί στα λόγια του Richard Branson. «Χρειάζεσαι πάθος και ενέργεια για να δημιουργήσεις κάτι πραγματικά πετυχημένο. Δεν υπάρχει τίποτα πιο μεγαλειώδες στη ζωή σου και στην εργασία σου, από το να παθιάζεσαι, προσφέροντας στους άλλους και στον εαυτό σου». Το πάθος τους εμπεριέχει δύο βασικά στοιχεία: την επίγνωση της δικής τους ταυτότητας, που σχετίζεται με το εγώ και πώς αυτό συνδέεται και επιδρά στο σύνολο.

Αυτές τις μέρες, είχα την ευκαιρία να έρθω σε επαφή με τα ελληνικά δρώμενα. Μεταξύ άλλων, διάβασα για τον νεαρό  Έλληνα Σταύρο Τσομπανίδη, που κατάφερε να μπει στη λίστα «30 Under 30» του «Forbes» για το επίτευγμά του με τα φύκια (σ.σ. μπορείτε να διαβάσετε συνέντευξή του σε άλλες σελίδες του περιοδικού).

Παρατήρησα ότι η φράση με την οποία περιγράφει πώς ξεκίνησε, εμπερικλείει στοιχεία που προανέφερα: «Ένιωσα ένα περίεργο συναίσθημα και είπα ότι θέλω να ασχοληθώ και να προσπαθήσω όλα αυτά τα φύκια να μην πηγαίνουν στα σκουπίδια, αλλά να μπουν στην καθημερινότητά μας».

 

Το entrepreneurship αποκτάται με εκπαίδευση ή είναι ταλέντο με το οποίο γεννιέσαι;

 

Θα ήταν ανούσιο να μιλάμε για όλα αυτά, αν δεν πίστευα ότι υπάρχουν τεχνικές και μοντέλα, τα οποία προσφέρουν έδαφος να εντρυφήσουμε σε νέες δυνατότητες. Τα συμπεράσματα των νευρο-επιστημών γύρω από τη νευρο-πλαστικότητα του εγκεφάλου ορίζουν τη δυνατότητά του να αναπτύσσει νέες συνάψεις μέσα από καινούργιες εμπειρίες. Κατά συνέπεια, δημιουργούνται περισσότερες επιλογές.  Άλλωστε, αυτό κάνει το SFM: στηρίζει τη στενή σχέση ανάμεσα στην αρχιτεκτονική της σκέψης και των ενεργειών και δομεί δεξιότητες που μπορούν να αναπτυχθούν.

Το έμφυτο ταλέντο που μπορεί να διαθέτει κάποιος, ο τρόπος που αναπτύχθηκε η σκέψη του καθώς και το περιβάλλον του, παίζουν αδιαμφισβήτητο ρόλο και επηρεάζουν το βαθμό άνεσης με τον οποίο κινείται και παράγει αποτελέσματα. Υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι διαθέτουν εξαιρετικά ταλέντα, ικανότητες και στήριξη από το περιβάλλον και δεν πετυχαίνουν. 

Όμως, υπάρχουν άνθρωποι που, παρόλες τις αντιξοότητες, τα καταφέρνουν. Η λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά βρίσκεται στο εσωτερικό περιβάλλον (mindset). Εδώ δίνεται η έμφαση: στην αναγνώριση του εσωτερικού περιβάλλοντος που επηρεάζει την αποτελεσματικότητα και στην αναδιαμόρφωσή του.

 

Τι εμπεριέχει στον πυρήνα του το Signature Class «Next Generation Entrepreneurs-The Difference that Μakes the Difference”; Ποια είναι τα μηνύματα που μεταφέρατε;

 

Το πρώτο και βασικό μήνυμα είναι ότι από τη στιγμή που κάποιος αναλαμβάνει ρίσκα και την ευθύνη μιας ευκαιρίας ή πρόκλησης στην επαγγελματική ή και προσωπική του ζωή, μπορεί να χαρακτηρισθεί entrepreneur. Ο καθένας έχει καθοριστικά στοιχεία, με τα οποία προχωρά και εξελίσσεται. Το ερώτημα είναι, σε τι βάθος τα γνωρίζουμε και πώς μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε για τη διαμόρφωση ή αναδιαμόρφωση στρατηγικών για διατηρήσιμη επιτυχία, κάνοντας τη δική μας διαφορά στο περιβάλλον που δραστηριοποιούμαστε.

Οι συμμετέχοντες στο Signature Class είχαν την ευκαιρία, μέσα από την ανάλυση του mindset των game changers, να εξετάσουν τα δικά τους καθοριστικά και διαφοροποιά στοιχεία, να τα συγκρίνουν με αυτά των game changers, να επιβεβαιώσουν τους δικούς τους καταλύτες, καθώς επίσης να ανακαλύψουν άλλα καινούργια στοιχεία και λεπτομέρειες που μελλοντικά θα τους επιτρέψουν να διευρύνουν την ευρηματικότητά τους σε νέες προκλήσεις.

 

Mε δεδομένη τη δύσκολη αυτή εποχή για την Ελλάδα, πώς μπορεί το SFM™ να βοηθήσει τους entrepreneurs να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις και να ξεκλειδώσουν το δυναμικό τους;

 

Οι διάφοροι παράγοντες και οι συνθήκες μέσα στις οποίες κινείται ένα άτομο ή ένας οργανισμός, διαμορφώνουν πλαίσιο ευκαιριών ή περιορισμών. Ο τρόπος που το διαχειρίζεται ο καθένας στηρίζεται στο mindset. Mιλώντας με τους  Έλληνες entrepreneurs στο Signature Class, διαπίστωσα ότι συγκεντρώνουν όλα τα απαραίτητα χαρακτηριστικά: πάθος, αυτοπεποίθηση και τις ικανότητες να κάνουν μεγάλα όνειρα και να τα πραγματοποιήσουν. Ενημερώθηκα ότι υπάρχουν εταιρείες, όχι μόνο μεγάλες, αλλά και μικρότερες, σε διαφόρους κλάδους, οι οποίες προχωρούν παρά τις δυσκολίες. Η κατανόηση του πώς δημιουργείται αυτός ο τρόπος σκέψης για την αντιμετώπιση των προκλήσεων εν μέσω καταστάσεων οικονομικής ύφεσης και κρίσης, είναι μια πρόκληση από μόνη της και μπορεί να συμβάλει στη ανακάλυψη υφιστάμενων ή νέων αναξιοποίητων δυνατοτήτων από κάθε επαγγελματία entrepreneur, intra- preneur, start-upper ή οργανισμό.

Με το SFM™ μπορούν να εντοπισθούν οι game changers, να αναδειχθούν νέα δυνατά μυαλά και να δοθεί ώθηση σε χαρακτηριστικά που επιταχύνουν την επινοητικότητα, στηρίζουν την καινοτομία, την υγιή επιχειρηματικότητα και τη διατηρήσιμη ανάπτυξη.

 

Τι θα συμβουλεύατε τους entrepreneurs που θέλουν να αναδειχθούν σε game changers; Πού θα έπρεπε να εστιάσουν σε σχέση με το mindset;

 

Αυτό που ανακάλυψα είναι ότι οι game changers έχουν ασίγαστη περιέργεια να ανακαλύπτουν συνεχώς νέα πράγματα, να κάνουν ανατροπές σε σχέση με στερεότυπα και πεπατημένες και να προκαλούν συνεχώς τις δυνατότητές τους.  Ένα χαρακτηριστικό του Elon Musk είναι ότι πειραματίζεται με τα όριά του.

Σημαντικές αλλαγές επέρχονται, συνήθως, σε συνθήκες κρίσης ή με ηγετικές ικανότητες. Λέγεται ότι «αν κάνεις μονίμως το ίδιο πράγμα, οδηγείσαι στο ίδιο παλιό αποτέλεσμα». Ωστόσο, είναι πολύ σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι σε έναν κόσμο που μεταβάλλεται, το να κάνεις ό,τι συνήθιζες να κάνεις, δεν σου διασφαλίζει απαραίτητα ότι θα πετύχεις ό,τι συνήθιζες να πετυχαίνεις.

Αν οι δημιουργικοί entrepreneurs της Ελλάδας έχουν αποφασίσει ότι θέλουν να επιταχύνουν, να αναδείξουν τα έργα τους και κυρίως να διασφαλίσουν μια διατηρήσιμη πορεία προς το μέλλον, θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να τολμήσουν, να έχουν την περιέργεια να ψάξουν, να εξετάσουν οut of the box προσεγγίσεις, έξω από πεπατημένες, αξιοποιώντας τη συλλογική ευφυΐα (collective intelligence), που προάγει τη μεταφορά τεχνογνωσίας και ήταν ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά των game changers που μελέτησα.

 

 

MOTO

Oι game changers έχουν ασίγαστη περιέργεια να ανακαλύπτουν συνεχώς νέα πράγματα, να κάνουν ανατροπές σε σχέση με στερεότυπα και πεπατημένες και να προκαλούν συνεχώς τις δυνατότητές τους.

«Ο καθένας έχει καθοριστικά στοιχεία, με τα οποία προχωρά και εξελίσσεται. Το ερώτημα είναι, σε τι βάθος τα γνωρίζουμε και πώς μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε για τη διαμόρφωση ή αναδιαμόρφωση στρατηγικών για διατηρήσιμη επιτυχία, κάνοντας τη δική μας διαφορά στο περιβάλλον που δραστηριοποιούμαστε».

 

Αναδημοσίευση από το περιοδικό BusinessNews Magazine