Βαγγέλης Παπαλιός: Το λιανεμπόριο πρέπει να «κινείται» συνεχώς - Κεντρική Εικόνα

Βαγγέλης Παπαλιός: Το λιανεμπόριο πρέπει να «κινείται» συνεχώς

12 Φεβρουαρίου 2018Εικόνα στην Αγορά

Για το μέλλον του εγχώριου λιανεμπορίου μετά τη 10ετή οικονομική κρίση αλλά και για τις προοπτικές του κλάδου, μιλά σε συνέντευξή του ο Βαγγέλης Παπαλιός, ιδιοκτήτης της  Direction και εκδότης του περιοδικού RetailBusiness με αφορμή τα 16α RetailBusiness Awards, που θα απονεμηθούν απόψε, Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Ήταν το 2002, όταν ο Βαγγέλης Παπαλιός, ιδιοκτήτης της  Direction και εκδότης του περιοδικού RetailBusiness αποφάσισε να βραβεύσει τις υγιείς επιχειρήσεις από τον κλάδο του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας. Έπειτα από 16 χρόνια τα RetailBusiness Awards κατάφεραν να μείνουν στη συνείδηση του κόσμου ως ο μακροβιότερος θεσμός για το Λιανικό Εμπόριο και τη Βιομηχανία στην Ελλάδα, που επιβραβεύει τους άριστους και εκείνους που κάτω από αντίξοες συνθήκες συνεχίζουν απερίσπαστοι το έργο τους.

Απόψε οι σημαντικότερες επιχειρήσεις θα δώσουν το παρών σε μια λαμπερή εκδήλωση για να αδράξουν την ευκαιρία και να περάσουν το δικό τους μήνυμα στην αγορά. Ο Βαγγέλης Παπαλιός μιλά στο fortunegreece.com αναφορικά με την εικόνα που παρουσιάζει ο κλάδος του λιανεμπορίου τα τελευταία χρόνια, τις προοπτικές που διαφαίνονται, ενώ αποκαλύπτει τι διαφορετικό θα δούμε στη φετινή διοργάνωση. Διαβάστε περισσότερα στη συνέντευξη που ακολουθεί.

Κ. Παπαλιέ για 16η συνεχή φορά διοργανώνονται στη χώρα μας τα Retail Business Awards. Που οφείλεται η μακροβιότητα του θεσμού;

Ο θεσμός έχει αποδείξει πως είναι κάτι το «ζωντανό». Εξελίσσεται συνεχώς, προσαρμόζεται και αναπτύσσεται  «Ακούμε» και μαθαίνουμε από την αγορά, είμαστε σε επαφή με τις διεθνείς αλλά και τοπικές τάσεις στο Λιανεμπόριο και την Βιομηχανία, προχωράμε συνεχώς σε κινήσεις βελτίωσης της διαδικασίας  σε κάθε επίπεδο. Χάρη στην πολλή και σκληρή δουλειά μας, την πολύχρονη εμπειρία, που διαθέτουμε  αλλά και το «μεράκι», πραγματικά, που μας χαρακτηρίζει για αυτό που κάνουμε, έχουμε κατορθώσει να έχουμε όλα αυτά τα χρόνια την στήριξη του κλάδου και να συμπορευόμαστε, πραγματικά, με τους ανθρώπους και τις επιχειρήσεις που οδηγούν το λιανεμπόριο μπροστά. Στους συνοδοιπόρους μας επίσης θα πρέπει να αναφέρω τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) και την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) καθώς ο θεσμός πραγματοποιείται, ήδη από την πρώτη διοργάνωση, με τη συνεργασία τους. Επίσης, όλες οι διοργανώσεις τελούν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.

Τι διαφορετικό θα δούμε στη φετινή διοργάνωση;

Πρόκειται για την  καθιερωμένη ετήσια μεγάλη γιορτή του κλάδου και φέτος τα βραβεία αναμένεται να απονεμηθούν παρουσία εκπροσώπων της πολιτικής ηγεσίας και περισσότερων από 700 καταξιωμένων στελεχών των μεγαλύτερων επιχειρήσεων του Ελληνικού Λιανεμπορίου και της Βιομηχανίας, του Marketing και της Επικοινωνίας, καθώς και εκπροσώπων θεσμικών φορέων και του δημοσιογραφικού χώρου.

Νέα στοιχεία έχουν εισαχθεί φέτος και αφορούν, αφενός  την διαδικασία ανάδειξης των νικητών, αφετέρου  την παρουσίαση της βραδιάς της Τελετής Απονομής, που θα έχει εκπλήξεις σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Αυτές, όμως, είναι μόνο οι πρώτες κινήσεις μας σε αυτό το επίπεδο. Ήδη έχουμε ξεκινήσει να δουλεύουμε για την επόμενη διοργάνωση, που σας υπόσχομαι πως θα έχει αρκετά ακόμη νέα στοιχεία και καινοτομίες.

Έπειτα από 10 χρόνια ύφεσης πώς βλέπετε τα πράγματα στην αγορά; Έχει επέλθει σταθερότητα ή θα συνεχιστούν οι ανακατατάξεις μέσα από «λουκέτα» και εξαγορές;

Οι ανακατατάξεις, οπωσδήποτε θα συνεχιστούν. Ο χάρτης σχεδιάζεται  εκ νέου τα τελευταία χρόνια και η διαδικασία σε καμία περίπτωση δεν έχει ολοκληρωθεί. Η δύσκολη οικονομική συγκυρία των τελευταίων χρόνων και οι καταιγιστικές αλλαγές στις οποίες έχει οδηγήσει, έχουν προφανώς αφήσει τα σημάδια τους και στην αγορά του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας, η οποία ακόμη προσαρμόζεται στα δεδομένα της εποχής. Οι καταναλωτές είναι διαφορετικοί πλέον, οι αγοραστικές τους συνήθειες, οι ανάγκες τους αλλά και το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα τους δεν έχουν πολλές ομοιότητες με όσα γνωρίζαμε παλαιότερα.

Την ίδια στιγμή -και σε μεγάλο βαθμό εξαιτίας αυτών των εξελίξεων- το τοπίο της αγοράς έχει αλλάξει άρδην. Παραδοσιακές δυνάμεις του χώρου αποτελούν πλέον παρελθόν και νέα σχήματα έχουν αναδυθεί μέσα από εξαγορές, συγχωνεύσεις και στρατηγικές συμμαχίες. Το ηλεκτρονικό εμπόριο κερδίζει συνεχώς έδαφος ενώ πλέον φαίνεται πως μπορούμε σιγά-σιγά να αρχίσουμε να κάνουμε λόγο για μια κάποια επιστροφή στην σταθερότητα όσον αφορά την οικονομία και την χώρα.

Βέβαια σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε ακόμη να μιλάμε για ανάπτυξη. Απλά, μάλλον, έχουμε αφήσει πίσω μας τα χειρότερα. Θεωρώ λοιπόν πως οι ανακατατάξεις θα συνεχιστούν και τα επόμενα χρόνια, με νέες συμμαχίες, εξαγορές και καινούργιους παίκτες να κάνουν την εμφάνισή τους στο πεδίο. Είμαι αισιόδοξος, όμως, πως οι εξελίξεις θα λάβουν χώρα σε καλύτερες συνθήκες για την αγορά και θα επιβάλλονται κυρίως από την ανάγκη εξορθολογισμού και προσαρμογής στα δεδομένα της εποχής και τις νέες ανάγκες των καταναλωτών. Βέβαια, θα πρέπει να βοηθήσει και το τραπεζικό σύστημα σε πολλές περιπτώσεις, προσφέροντας κυρίως την ρευστότητα που έχει τόσο ανάγκη η αγορά.

Πολλοί ίσως πουν ότι πρόκειται για έναν ακόμη διαγωνισμό βραβείων σε μια χώρα που ο επιχειρηματικός της κόσμος αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας. Ποια είναι η δική σας θέση;

Τα RETAILBUSINESS AWARDS στηρίζουν και τιμούν το ελληνικό λιανεμπόριο, που αποδεικνύει συνεχώς πως έχει λόγους, αιτίες και αφορμές να γιορτάζει. Όποιος παρακολουθεί την αγορά του Λιανικού Εμπορίου και της Βιομηχανίας στην Ελλάδα γνωρίζει πολύ καλά πωςυπάρχουν άνθρωποι και επιχειρήσεις που διακρίνονται εντός και εκτός συνόρων και λειτουργούν ακόμη με όραμα και φιλοσοφία ανάπτυξης.

Υγιείς και βιώσιμες επιχειρήσεις που συμβάλλουν σημαντικά στην προσπάθεια για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και managers που τυγχάνουν εκτίμησης χάρη στα αποτελέσματα που επιτυγχάνουν. Επίσης δεν πρέπει να παραβλέπουμε πως το Λιανεμπόριο και η Βιομηχανία αποτελούν κλάδους έντονα προσανατολισμένους στην καινοτομία και την υιοθέτηση νέων και εξελιγμένων πρακτικών σε κάθε επίπεδο.

Τέλος θα πρέπει να υπογραμμίσω πως τα Retailbusiness Awards δεν είναι «ένας ακόμη διαγωνισμός βραβείων» ούτε εμείς θελήσαμε ποτέ να γίνουμε μια «βιομηχανία βραβείων». Τα βραβεία, όλα, αυτά τα χρόνια τα δίνει η ίδια η αγορά. Αυτή, μέσω των εκπροσώπων της, αναδεικνύει τους Άριστους στους κόλπους της.

Με ποια κριτήρια γίνεται η επιλογή των βραβευθέντων;

Φέτος οι νικητές έχουν αναδειχθεί μετά την αξιολόγηση και ψηφοφορία ευρύτατης Επιτροπής Αξιολόγησης, στην οποία συμμετείχαν -για πρώτη φορά- εκπρόσωποι 18 θεσμικών φορέων της ελληνικής αγοράς (ΣΕΒΤ, IFES, ΕΣΒΕΠ, ΕΣΕΕ, GRECA, ΣΔΕ, Σύνδεσμος Frachise Ελλάδος, ΣΕΛΠΕ, ΣΕΒ, ΙΕΛΚΑ, European Communication Institute, IAB Hellas, ΣΕΠΟΑ, ΕΔΕΕ, ΙΠΕ, ECR Hellas, ΕΙΜ και Ελληνική Ακαδημία Μάρκετινγκ), επικεφαλής εταιρειών μετρήσεων και ερευνών (GFK, ΙRI, Nielsen) και αναγνωρισμένοι εκπρόσωποι του ακαδημαϊκού χώρου. Φυσικά, την εγκυρότητα και την αξιοπιστία του θεσμού διασφαλίζει για ακόμη μια χρονιά η KPMG, που είναι ο ελεγκτικός φορέας της ψηφοφορίας και αυτής της διοργάνωσης.

RetailBusiness Awards

Πόσα βραβεία θα δοθούν και σε ποιες κατηγορίες;

Στην φετινή διοργάνωση οι κατηγορίες των βραβείων είναι οι παρακάτω: Retailer of the Year, Retail Manager 2017, Retail Franchisor of the Year, Social Media Retail Strategy 2017, Retail Campaign 2017, CSR Retail Strategy 2017, Ε-Retailer 2017, Retailer Mobile Αpp 2017, E-Commerce Mobile App 2017, P.O.P. Star of the Year 2017, Retail Store – Super Market 2017, Retail Store – Ηλεκτρικά & Ηλεκτρονικά Είδη 2017, Retail Store  Ένδυση-Υπόδηση 2017, Retail Coffee Store 2017 και Retail Store – Εστίαση 2017.

Επίσης, στο πλαίσιο της διοργάνωσης, σημαντική θέση κατέχουν, όπως κάθε χρόνο, τα Βραβεία για τους Προμηθευτές της Χρονιάς στις κατηγορίες Food & Drink, Non Food, Τεχνολογία και Λευκές – Μαύρες Συσκευές, το οποία απονέμονται μετά από σχετική έρευνα σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Παράλληλα, θα απονεμηθεί και ένα τιμητικό βραβείο σε μια εμβληματική προσωπικότητα με πολυετή συνεισφορά στο ελληνικό λιανεμπόριο, έναν άνθρωπο με πολύ μεγάλη και σημαντική διαδρομή στην αγορά.

Πέρα από την αναγνώριση των κόπων και των προσπαθειών, σε τι πιστεύετε ότι βοηθούν τα βραβεία μια επιχείρηση;

Τα βραβεία προσφέρουν αναγνώριση και ηθική επιβράβευση, που στην σημερινή γεμάτη δυσκολίες και προκλήσεις εποχής αποτελούν όλο και μεγαλύτερη ανάγκη. Αυτοί που ξεχωρίζουν πρέπει να αναδεικνύονται. Το ίδιο και οι επιτυχημένες κινήσεις και δράσεις τους στο σημερινό άκρως απαιτητικό περιβάλλον. Επίσης τα βραβεία αποτελούν κίνητρο για ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια στο μέλλον και λειτουργούν σαν την αφετηρία για ακόμη μεγαλύτερη προσήλωση στο όραμα για βελτίωση, ανάπτυξη και καλύτερα αποτελέσματα σε κάθε επίπεδο.

Πώς βλέπετε το μέλλον του εγχώριου λιανεμπορίου τα επόμενα χρόνια;

Το λιανεμπόριο έχει αποδείξει πως διαθέτει αντοχές και άμυνες ενώ παράλληλα δεν έχει αποστρέψει ποτέ το βλέμμα του από το όραμα της ανάπτυξης. Πλέον έχουμε αρχίσει να βλέπουμε και σημαντικές θετικές τάσεις, με την αγορά να επιστρέφει σε διάφορους τομείς σε θετικό πρόσημο. Η αγορά των σουπερμάρκετ και η πορεία της την περασμένη χρόνια αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα. Βρισκόμαστε ακόμη σε φάση εξορθολογισμού και ο νέος χάρτης ακόμη σχεδιάζεται.

Ο ανταγωνισμός θα γίνει πιο έντονος και οι τάσεις συγκέντρωσης θα συνεχιστούν. Παράλληλα, θα πρέπει να περιμένουμε νέα formats καταστημάτων, καινούρια προϊόντα και συσκευασίες καθώς και τρόπους αγοράς και παράδοσης, δημιουργημένους και απόλυτα προσαρμοσμένους στις ανάγκες του νέου τύπου καταναλωτή, που έχει αναδυθεί. Το Retail αλλάζει και τα επόμενα χρόνια θεωρώ πως θα είναι τρομερά ενδιαφέροντα. Το λιανεμπόριο πρέπει να «κινείται» συνεχώς. «Motus Semper» είναι, άλλωστε, και το σύνθημα της φετινής διοργάνωσης των RetailBusiness Awards.